Панорама творчих уроків.

Урок - перше вогнище, зігрівшись біля якого людина прагне стати мислителем. 

Урок 1. Тема: Ознайомлення із жанрами живопису. (6 клас).

Мета: збагачення емоційно-естетичного досвіду при сприйманні творів мистецтва, розвиток потреби в творчій самореалізації. Художньо-практична діяльність.
Завдання: формування культури почуттів через сприймання творів мистецтва, виховання потреб у творчості, розвиток уяви, фантазії та художнього смаку.
Освітні компетенції: (когнітивна) розвиток пізнавальних процесів (відчуття, сприймання), розуміння мови мистецтв (комунікативна), творче вираження себе (світоглядна).
Тип уроку: урок-подорож., практична робота КТС.
Твори для сприймання: С. Васильківський «Перед грозою»,І. Айвазовський «Море», І. Шишкін «На півночі дикій», К. Білокур «Сніданок». В Врубель «Богоматір з немовлям», Т. Шевченко «Селянська родина», В. Боровиковський «Портрет М. Лопухіної, Й.Брандт «Козачий вершник», І. Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
Художні техніки та матеріали: мука, сіль, рослинне масло, клей ПВА,гуаш, пензлі, папір, олівці. Техніка виготовлення «чарівних фарб».
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- розпізнавати та характеризувати жанри живопису,
- відтворювати задум в композиції,
- характеризувати твори живопису, їх колорит.
Хід уроку.
Діти, ви так багато знаєте про мову і форми образотворчого мистецтва, що мабуть вважаєте себе майже художниками. Але сьогодні ви матимете нагоду переконатися в тому, що ЧАРІВНИЙ СВІТ мистецтва лише відчиняє перед вами свої двері.
То ж заходьте, запрошую вас!
Перед вами нова сторінка: «Жанри живопису»
Перед тим, як відправимося в подорож, пропоную визначити ваші сподівання і очікування від серії наших наступних уроків.
Вправа. «Очікування»
Хід вправи. Учні на стікерах, вирізаних у формі корабликів, записують свої очікування від уроку. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакат «Береги» (Додаток), де з обох боків моря зображені береги: - «Берег надій» і «Берег реалізованих сподівань». Між берегами – море. Учні приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи морем до «Берега реалізованих сподівань».
Слово «жанр» - фр. Означає рід, різновид. Поділ на жанри існує в графіці, скульптурі. Та найяскравіше він виділяється в живописі, де розмежування відбувається за предметом зображення. Розрізняють такі жанри живопису: історичний, батальний, портрет, інтер’єр, анімалістичний жанр, побутовий, натюрморт, пейзаж.
Жанри, це зображення, які схожі за своїм задумом. Ці зображення ніби сім ї, де кожній родині дають своє ім. я.
(Ознайомлення супроводжується показом, учні пригадують знайомі їм жанри мистецтва, я узагальнюю і доповнюю)
«Натюрморт» у перекладі з фр., означає «мертва природа». У творах цього жанру зображені навколишні речі – предмети побуту: їжа, квіти, плоди тощо. Головною особливістю натюрморту є те, що за допомогою неживих речей художник відображає певне бачення фрагментів матеріального світу. Таким чином ніби вдихає в мертві предмети нове життя. Придивіться уважніше до відомих творів цього жанру і ви побачите, що більшість із них містить інформацію не тільки про речі, а й про епоху, побут, звички їх володарів.
Предметом зображення є квіти, плоди, дичина. Їжа, посуд, меблі , одяг, особисті речі.
Мистецтвознавство виділяє два основних типи натюрморту:
-в якому речі ніби самі розповідають про себе, даючи можливість глядачеві знайомитися з кольором, взаєморозташуванням, фактурою,
- яке здебільшого розповідає про самого володаря, якому вони служать і, зрідка, про епоху.
Історичний жанр живопису розповідає про події минулого. Шедеври історичного жанру належать творам Василя Сурикова, Іллі Рєпіна, Миколи Ге. Показуючи події минулого, художники вболівають за долю народу, надають особливої ролі особистості в історії. Міркування над долею Батьківщини – улюблена тема грандіозних полотен багатьох живописців.
Жахливі сцени війни заполонюють нашу уяву, коли ми чуємо слово «АТО». Цей жанр мистецтва розбудить емоцію болю у тих із вас, в кого рідні  воюють. Твори мистецтва мають величезну здатність впливати на наші почуття. Та я думаю, що дух української нації живе в кожного із нас  тож серця наші сповнені гордістю за нашу Батьківщину, наш народ, наших воїнів захисників. Батальний жанр тісно пов'язаний з історією, присвячений темі війни, військового життя. Його назва походить від фр., слова «баталіє» - битва. Художники – баталісти показують особливо важливі трагічні та героїчні моменти боїв, прославляють мужність, стійкість воїнів-захисників, але нещадно і правдиво показують суворі будні і жахи війни. Поділіться своїми враженнями від цих творів мистецтва.
Напевно, якби хтось із художників спостерігаючи за нами, малював свій художній твір, то якби називався цей жанр живопису?
-                Правильно, побутовий. Спробуймо разом охарактеризувати художні твори даного жанру.
-                Звичайно, побутовий жанр визначається колом тем та сюжетів з повсякденного життя. Картини ніби віддають теплом, гармонією стосунків. Побутові сцени, зображені художниками різних епох дозволяють ніби заглянути в реальне дійсне життя давніх часів, показати неповторні особливості побуту епохи.
-                А скажіть-но мені чи були ви коли-небудь в Австралії? А чи потрапляли ви під австралійський дощ?  Ні? Тоді вперед!
Організовую гру – руханку  «Австралійський дощ»
Релігія і мистецтво в ході історичного розвитку не просто взаємодіяли, вони перепліталися  між собою, утворювали своєрідні явища історії культури. Міфологічний та релігійний жанри присвячені героям та подіям, про які розповідалося в міфах давніх народів. Це мистецтво являє собою магічні вірування в надприродне.
Відеофрагмент «Історія в портретах». Малюнок себе, як впевненої людини (графічний малюнок).
Портрет (із фр.) – «відтворювати що-небудь дослівно».
Мистецтво портрета вимагає, щоб поряд із зовнішньою подібністю людини відбивалися її духовні інтереси, соціальний стан. Створюючи портрет, художник намагається проникнути в безодні глибини внутрішнього світу людини.
Пейзаж (з фр., - країна, місцевість, природа) – жанр живопису, в якому основним предметом зображення є природа. З особливостями даного жанру ми познайомимося детальніше на наступному уроці.
 Подорожуючи, ви засвоїли азбуку жанрів живопису, пройшовши її перші сходинки. Та секрети чарівного дивосвіту відкриються перед вами повніше, коли ви додасте власного творчого натхнення і спробуєте створити свій шедевр мистецтва.
 Ви виконаєте домашнє завдання: відшукаєте вдома мальовничий куточок природи. Помилуйтеся цією красою… Вас переповнять неперевершені відчуття. Не втратьте їх. Якщо ви любите малювати – намалюйте! Захоплюєтесь мелодійністю звучання – проспівайте, відшукайте ту мелодію в своїй уяві, яка асоціюється з цією красою. А, можливо, мелодійність мови вам близька?, - тоді пишіть! Можна зробити фотознімок і ми всі разом відчуємо ваше захоплення. Природа нам миттєво пошле свою вдячність  - чудовий настрій!!! Не вірите? А ви спробуйте і переконаєтесь самі.
Вправа «Очікування».
Подорож закінчується. Поділіться очікуваннями. Зробимо це невербальним способом: «Сподобалось» - поставте крапку, «Дуже сподобалось!» - знак оклику!, «Щось під сумнівом» - знак запитання, «Чекаю продовження» - поставте кому.
Як приємно, що наші почуття набули кольорової гами. Перенесемо їх у творчу майстерню. Саме час творити дива. Під час екскурсії ми переконалися, що нам потрібні фарби. У нас є акварель і гуаш. Але ж ми з вами творчі майстри і майстрині! Тоді і фарби нам потрібні чарівні.
 Поміркуймо разом в групах. (Кожна група складає рецепт виготовлення «чарівних фарб» Форма роботи: КТС. Варіанти зачитують. Створюємо загальний рецепт :
Відчиняємо шухляду» креативних ідей», беремо ложку гарного настрою, 4 ложки натхнення, 2 столові ложки муки, 1,5 столових ложок солі, 0,3 чайні ложки олії і води. Змішуємо, поступово додаючи воду. Після всього додаємо 2 столові ложки клею ПВА. Після всього – гуаш того кольору, який потрібно створити.

Рефлексія. Учні діляться враженнями від колективної роботи. 
Вправа «Коло вражень».  Бажають один одному гарного настрою.


Урок 2. Тема. Створення композиції – пейзажу  «Хмари над морем».

Мета: збагачення емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу, духовно-естетичне самовдосконалення через мову мистецтв, формування потреби в творчій самореалізації.
Завдання: розвивати вміння створювати морський пейзаж, використовуючи вправи різних технік, формування культури почуттів через сприйняття (вміння бачити у звичайному надзвичайне), опанування вміннями та навичками використання отриманого досвіду у самостійній діяльності, формування здатності сприйняття, інтерпретації, особистого ставлення і висловлювання власної думки.
Освітні компетенції: (когнітивна) розвиток уваги та спостережливості, здатність до самоаналізу та самооцінки(методологічна), творчий підхід до виконання (креативна).
Тип уроку:комбінований.
Твори для сприймання: Д. Добровольський «Вечір на морі», В. Пузирков «Золотистий ранок», П. Сіньяк «Рожева хмара», М.Реріх «Гесер-Хан», І. Айвазовський «Буря на Північному морі».
Художні техніки і матеріали: акварель, гуаш, поролон.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- відтворювати задум композиції, використовуючи колір, мазки, плями, лінії, форми, їх ритм у певному форматі,
- передавати настрій засобами живопису (художніх технік і прийомів).
Хід уроку.
Спілкування людини з природою – життєва потреба і необхідність. Таке спілкування наповнює життєвою енергією, дає можливість радіти і захоплюватися, пізнавати себе. Ви переконалися в цьому, виконуючи домашнє завдання. (Обмін враженнями)
Пейзаж – один з найпоширеніших жанрів живопису.
Вам, мабуть, відомі картини таких художників – пейзажистів, як «Жито», «На півночі дикій» І. І. Шишкіна, «Золота осінь», «Береззень» І. І. Левітана, «Дев’ятий вал», «Чорне море», «Серед хвиль» І.К. Айвазовського.
Що ви дізналися про пейзаж?
Вірно. Пейзажі бувають різні. Пейзаж, на якому зображено море, називають мариною, а ті, на яких зображені мальовничі види, - ведучою, пейзажі сучасних міст отримали назву урбаністичних.  Пейзаж може доповнюватися постатями людей і тварин в оточенні річок,  дерев, трав.
Реалістичні краєвиди цінуються завжди глядачами. Утім у наш час пейзаж часто використовують як засіб відображення думок і настроїв художника. Такі пейзажі часто називають «пейзажі-настрої».
Розкажіть, будь-ласка, який настрій переповнював вас, коли ви спостерігали за природою?
Настрої  ж – явища рухливі, які весь час змінюються, і тому в пейзажах відтворення форми предметів, їхніх кольорів робиться узагальнено-колірними плямами. Зверніть увагу (виконую частковий показ).
Так написані картини І. Айвазовського, В. Орловського, І. Шишкіна.
Свого часу античний поет Горацій казав, що тільки поганий митець описує гаї, струмки, жертовники, бурхливі потоки, райдугу, не пов’язуючи їх з людиною.
Пейзажний жанр набуває психологічного значення, стає засобом художнього зображення внутрішнього світу людини.
Залежно від напрямку, до якого належить твір, пейзажі бувають романтичні, реалістичні,імпресіоністичні.
Природа у пейзажному творі – своєрідне дзеркало, яке відображає душу художника, ліричного героя.
За тематикою пейзажі поділяються на степові,  лісові, мариністичні, урбаністичні, індустріальні.
Робота з підручником. Охарактеризувати пейзажі, репродукції яких наведено в розділі.
Практична робота.
Малювання морського пейзажу «Хмари над морем»
Для цього малюнка пензлик нам не знадобиться. Єдиний інструмент, яким ми скористаємося – це поролон. Як за допомогою поролону малювати хмари і хвилі нам покаже Таня Романюк.
План роботи.
1.            На аркуші паперу скомпонуємо зображення.
2.            Ескіз почнемо із лінії горизонту.
3.            Порівняємо пропорції різних частин зображення між собою.
4.            Друга лінія в нижній частині малюнка означає місце, де море зустрічається з берегом.
5.            Звернемо увагу, яку пору доби зображаємо, що характерно для неї.
6.            Який колорит матиме твоя робота. Як зобразити задній план.
7.            На палітрі заздалегідь випробуй колірні співвідношення і підбери ті, які найбільше відповідають твоєму задуму.
8.            В тому місці, де вода зустрічається з берегом, трохи розведи фарбу.
9.            Нанеси фарбу у невеликій кількості зверху намальованого берега.
10.       Чим ближче до лінії горизонту, тим більше білої фарби потрібно додати.
11.       Наприкінці подивись загалом на свою роботу. Зроби уточнення.
12.       Щоб намалювати маленький острів, для цього потрібно зіжмакати поролон так, щоб паперу торкався лише його шматочок.

Тепер не вистачає лише хмаринок і хвиль, що бються об берег. Як це зробити за допомогою поролону, нам проведе майстер-клас Таня Романюк.
(Майстер-клас від учня)
Практична робота учнів. Музичний супровід.
Етюд «На березі моря».
Рефлексія.
Вправа «Коло радості».

Кожен учень по черзі, аналізуючи свій малюнок, розповідає, що йому найкраще вдалося виконати. Вправа починається зі слів: «Я задоволений тим, що…» Після цього вислову всі хором промовляють: «Ти – молодець!».

      Урок 3. Пейзаж – настрій. «Гра хвиль». (6 клас).
     
(використання літературних та музичних творів).
Мета: формувати духовно – естетичне самовдосконалення, потребу в творчій самореалізації під час  художньо – практичної діяльності.
 Завдання: розвивати вміння створювати морський пейзаж, передавати настрій природи, використовуючи вправи різних технік, формування культури почуттів через сприйняття (вміння бачити у звичайному надзвичайне), опанування вміннями та навичками використання отриманого досвіду у самостійній діяльності, формування здатності сприйняття, інтерпретації, особистого ставлення і висловлювання власної думки.
Освітні компетенції: творчий підхід до виконання (креативна).
Тип уроку:комбінований.
Твори мистецтва, що інтегрують навчальний процес: А, Вівальді «Пори року» .
Художні техніки і матеріали: учні використовують за власним бажанням.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
- порівнювати кольорове сполучення та чуттєво – емоційне забарвлення, колорит і створений настрій творів (реалістичних та абстрактних,
- розпізнавати художні прийоми (акварель « по-вологому»,  «по-сухому», монотипія).
Хід уроку.
 Емоційний тон уроку
Рада зустрічі з вами, любі шестикласники! Адже спільна праця з людьми збагачує нас новими враженнями, почуттями, ідеями, досвідом.  Мені пощастило потрапити саме у ваш клас – відкрити для себе нове шкільне сузір’я. Саме так, сузір’я…, бо переконана, що кожна дитина – зірочка, яка притягує  до себе своєю оригінальністю, яскравістю, світлом знань.

Г. Сковорода писав, що людина, як зірка, народжується, щоб світлішим став Всесвіт.
Тож сьогодні ми прикрасимо наш дитячий світ яскравими і творчими малюнками. Перед початком пригадаємо різні техніки малювання.
(Ознайомлення із техніками малювання проводять учні).
Виконання пейзажів у різних техніках:
1.     Пастель. Композиційний творчий начерк слід робити легенько олівцем .Потім роботу  виконуємо від найтемніших до найсвітліших плям. Густу насичену
2.     лінію можна розтерти, досягаючи ефекту прозорості. Для отримання різних
3.     відтінків накладають один колір на інший. Наприкінці роботу слід закріпити лаком для волосся, щоб не розмазувалася.
4.     Монотипія. Кладемо папір на гладку поверхню, покриту фарбою. Папір трошки притиснемо і знімемо у будь-якому напряму. Можна з одного боку в інший трохи потягнути папір. На відбитку, який отримали, кожен побачить щось своє, яке йому щось нагадає. Його можна доповнити деталями, домалювати.
5.     Скрап. Набризкування фарби на прикладений до паперу предмет чи трафарет. Набризкати фарбу можна і зверху вже  намальованого пейзажу.
6.     Відеофрагмент(№2) Морський пейзаж виконаний восковими крейдинами.
Не даремно ми заговорили про зірки. Я повідаю  вам історію про «Морську зірку».
(Відеофрагмент № 3)
Один чоловік йшов вздовж берега моря. Він помітив, що за ніч на берег викинуло величезну кількість морських равликів і зірок. З радістю, насолоджуючись ранковим сонцем, крокував він милю за милею по піску.
Вдалині він побачив, як хтось танцює на пляжі. Здивований тим, що хтось радіє життю таким дивним способом, він підійшов ближче. Коли ж наблизився, то стало очевидним, що фігурка не танцює, а старанно повторює якісь дії. Чоловік побачив, що це дитина. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву чоловік зупинився і запитав:
-    Навіщо ти це робиш? 
Якщо я залишу їх на березі, сонце висушить їх і вони загинуть. Я хочу, щоб вони жили.
Та цих зірок тут на березі мільярди! Що ти можеш змінити?
Можливо правда й ваша, але саме для цієї зірочки я змінила життя, - посміхнулась дівчинка кидаючи ще одну зірку у бурхливе море.
-         Якими емоціями ви переповнилися, слухаючи цю історію?
(Відповіді учнів)
Світ дитячої доброти, щирості, безкорисливості безмежний. Природа відчула це і хвилі з вдячністю закружляли у танці.
-         Дякую, - посміхнувся вітер, пролітаючи над морем.
 Музика води, піщаного берега, хмаринок, які пролітали над морем, переливаючись кольорами веселки, забриніла навкруги.
Давайте вслухаємося у ці чарівні звуки природи. Які емоції переповнили вас?
Так, кожному із нас так захотілося відтворити це у малюнку. Спробуйте передати цей настрій природи, використовуючи будь – яку техніку виконання.
Практична робота під музичний супровід.
Ділимося враженнями. Читаємо вірші.
Підводимо підсумок того, що в житті є завжди місце проявам людської доброти і милосердя.

Домашнє завдання: зібрати інформацію про життя і побут на Україні на початку 20 ст.


Урок 4. Тема. Таланти, народжені рідною землею.

Мета: формувати духовно – естетичне самовдосконалення, потребу в творчій самореалізації під час  художньо – практичної діяльності, виховувати почуття патріотизму засобами мистецтва.
 Завдання: познайомити із творчістю М. Пимоненка, розвивати вміння створювати побутовий пейзаж, передавати настрій сільської природи, використовуючи вправи різних технік, формування культури почуттів через сприйняття художніх творів та спостереження за життєвими ситуаціями, опанування вміннями та навичками використання отриманого досвіду у самостійній діяльності, формування здатності сприйняття, інтерпретації, особистого ставлення і висловлювання власної думки.
Освітні компетенції: творчий підхід до виконання (креативна).
Тип уроку:комбінований.
Твори мистецтва, що інтегрують навчальний процес: твори мистецтва М. Пимоненка
Художні техніки і матеріали: учні використовують за власним бажанням.
Очікувані результати:
Хід уроку.
Із сивої давнини люди шукали засоби, які б допомагали зростати духовному, множитися прекрасному, перемагати добру. На уроках образотворчого мистецтва  ми відшукали ці засоби  - це краса помножена на добро, справедливість, любов до людей, рідної домівки, Вітчизни.
Краса в усі епохи розумілася як гармонія предметів та явищ природи, мистецтва, людських учинків, які викликають естетичні почуття піднесення, захоплення, замилування.
Полотна яких художників – живописців викликають  у вас  почуття захоплення? Які твори мистецтва початку 20 ст вам віломі?
(Учні діляться враженнями)
Наша українська земля багата талановитими людьми. Є в Україні клаптик святої землі ло якої йдуть поклонитися люди з різних країн. Шматочок землі, уквітчаний садами, чорнобривцями, мальвами, айстрами. Шматочок землі, на якій родить віками хліб: золотоволоса пшениця, жито, ячмінь та інша пашниця.
У цьому краї яблуневих і вишневих садів вирує особливий дух творчості, незвичайної любові до добрих серцем простих селян, до їх життя і побуту, до неперевершеної краси сільської природи. Саме такі захоплюючі миттєвості ми відшукаємо у творах українського художника – живописця М. Пимоненка.  (Пропоную учням познайомитися з життям і творчістю художника Миколи Пимоненка.) 
Практична робота.
Кожен із нас по - своєму  закоханий в природу рідного краю. Мальовничі краєвиди переповнюють наші почуття у різні пори року і доби. Варто лише зупинити на цьому погляд і сказати собі: «Яка краса!!!»
Пропоную створити композицію – пейзаж у побутовому жанрі.
В заключній частині уроку проводимо виставку під відеофрагмент №4. «Боже, яка краса!»
Підсумок. Наша земля стала ще багатшою талановитими людьми, адже перед нею відкрилися нові таланти учнів 6 класу.
Рефлексія. Вправа «Береги»
Учні діляться враженнями, переносячи свої кораблики - мрії ближче до «Берега реалізованих сподівань».

Вправа «Усмішка по колу».

Комментариев нет:

Отправить комментарий